MAKLUMAN TERKINI:AKTIVITI PERTANDINGAN OKT: HIASAN KASIH SAYANG BERSAMA KELUARGA | PERTANDINGAN MEWARNA POSTER TAHAP 1 | MELUKIS POSTER TAHAP 2.......PASTIKAN MURID2 CAKNA PADA TELEGRAM B&K UNTUK DAPATKAN INFO AKTIVITI YANG MENARIK SEPANJANG BULAN OKTOBER

INFO AKTIVITI B&K TAHUN 2021


AKTIVITI B&K BULAN OKTOBER

1. Intervensi Saringan Minda Sihat Tahun 5&6
2. Program Sambutan Bulan Kaunseling,
3. Ceramah Keibubapaan
4. Pertandingan Hiasan Kasih Sayang
5. Pertadingan Mewarna Dan Melukis Poster
6. Perlaksanaan Modul Minda Sihat Dan bimbingan kelas PDPR
7. Minda sihat:
- 1 Hari 1 Titik Positif Bersama Cikgu Norbi
- Cakna Diri Bersama Cikgu Zuliadi
8. Sebaran Info Terkini B&K
9.Program Sayangi Diri: Awal Remaja bersama LPPKN

Wednesday 10 October 2012

Program Jati Diri Pelajar Lelaki Dan Hati Ke Hati Pelajar Perempuan Tahun 6

10/10/2012 (Rabu): Program Jati Diri Pelajar Lelaki Dan Hati Ke Hati Pelajar Perempuan Tahun 6 telah diadakan di Puteri Bayu Beach Resort Pulau Pangkor. Program peringkat negeri ini dianjurkan oleh Jabatan Pelajaran Negeri Perak selama 3 hari 2 malam yang bermula pada 8 oktober jam 2.00 petang dan berakhir pada 10 oktober 2012 jam 1.30 tengah hari. Seramai 131 orang peserta dari sekolah rendah seluruh Negeri Perak. Bagi Sekolah Kebangsaan Pangkalan TLDM ia disertai oleh 2 orang peserta yang terpilih iaitu Nik Illiya Maisara Bt Rokman Dan Ain Nabillah Bt Mohd Zaid daripada tahun 6P

Program ini melibatkan semua sekolah di bawah 10 Pejabat Pelajaran Daerah di Negeri Perak. Bagi PPD Manjung seramai 18 orang peserta yang terdiri daripada 8 lelaki dan 10 perempuan serta 2 orang guru pengiring merangkap sebagai fasilitator iaitu cik Farah dari SK Seri Manjung dan En.Ahmad Zuliadi dari SK Pangkalan TLDM.

Tujuan program ini dianjurkan antaranya untuk membentuk sahsiah pelajar, memupukkeyakinan diri, membina ketahanan fizikal, emosi, mental serta interaksi antara pelajar melalui aktiviti yang dijalankan.

Aktiviti dikendalikan oleh jurulatih yang berpengalaman dan berkemahiran dari Pusat Kokurikulum Negeri Perak dan turut dibantu oleh guru-guru pengiring yang dilantik sebagai fasilitator.

Sepanjang program dijalankan, ia juga turut di sertai oleh Kakitangan Jabatan Pelajaran Negeri Perak iaitu En.Rashid sebagai penyelia, En.Aziz (Unit Kaunseling) dan En.Kamaruddin Bin Ghazali dari Unit Hal Ehwal Murid.

Keseronokan nampak terselah dikalangan peserta dengan melakukan aktiviti penuh bersemangat dan berkerjasama dikalangan ahli dalam setiap kumpulan. Banyak pengalaman baru yang diperolehi sepanjang mengikuti program ini. Aktivti peserta dimulai dengan Latihan Dalam Kumpulan (LDK) yang dikendalikan oleh cikgu Hasnan Bin Hamid dari SK Bahagia daerah Hilir Perak yang merupakan motivator berpengalaman. Selain itu aktiviti-aktiviti seperti berkayak, tracking, snockling dan lain-lain lagi turut dijalankan.

Manakla dari aspek keselamatan,kesihatan, makan minum dan penginapan sangat dititik beratkan oleh pihak penganjur dimana rata-rata peserta sangat berpuas hati dengan penyediaan dan layanan yang diberikan oleh pihak Puteri Bayu Beach Resort.

Diharap dengan Program ini dapat meningkatkan jati diri peserta dan memberi keyakinan sebagai seorang pelajar terutamanya tahun 6 yang akan ke sekolah menengah sebagai satu persediaan awal untuk menempuh alam remaja.

Majlis perasmian penutup diadakan pada jam 11.30 pagi oleh en.Kamaruddin Bin Ghazali Penolong Pengarah Unit Disiplin Jabatan Pelajaran negeri Perak. Dan Seterusnya penyampai cenderamata kepada barisan fasilitator, sijil dan hadiah kepada peserta program. Selepas itu semua peserta makan tengahari sebelum bertolak ke jeti Pulau Pangkor pada jam 1.45 petang.

Terima kasih diucapkan kepada semua pihak iaitu PPD Manjung, JPN Perak, Pihak Sekolah dan ibu bapa peserta terutamanya yang memberi peluang dan ruang kepada anak-anak mereka menyertai program yang sangat berguna ini.

ANTARA AKTIVITI-AKTIVITI PESERTA:-

SESI ICE BREAKING SEBAGAI SESI PENGENALAM AWAL DIANTARA PESERTA YANG TERDIRI DARIPADA 10 BUAH DAERAH SELURUH NEGERI PERAK
PROSES MEMBINA HUBUNGAN DIANTARA PESERTA BERMULA DISINI DENGAN PELBAGAI AKTIVITI LDK
KESERONOKAN PESERTA BERMAIN AIR LAUT DAN MEREKA DIBANTU OLEH JURULATIH BERPENGALAMAN DARIPADA PUSAT KOKURIKULUM NEGERI PERAK
AKTIVITI BERKAYAK YANG TURUT MEMBERI KEYAKINAN DAN MEMBINA JATI DIRI PESERTA APABILA BERHDAPAN DENGAN PELBAGAI SITUASI
AKTIVITI YANG DIJALANKAN SEPERTI INI, MEMBERI KEYAKINAN KEPADA PESERTA DALAM BERHADAPAN DENGAN ORANG RAMAI.
LANGKAH-LANGKAH AWAL PERLU DIDEDAHKAN DAN DIAJAR KEPADA PESERTA BAGU MEMASTIKAN MEREKA MENGETAHUI BAGAIMANA BERHADAPAN DENGAN SITUASI KECEMASAN
PESERTA DIBAWA UNTUK MENGHARUNNGI PELBAGAI CABARAN DENGAN MEMASUKI HUTAN DAN MENDAKI BUKIT SERTA MENGENTAHUI JENIS-JENIS TUMBUHAN DISEKITARNYA.
PERASMIAN PENUTUP OLEH EN.KAMARUDDIN BIN GHAZALI DARI UNIT DISIPLIN JPN PERAK
PENYAMPAIAN CENDERAMATA KEPADA FASILITATOR YANG TERLIBAT
PENYAMPAIAN HADIAH DAN SIJIL KEPADA PESERTA PROGRAM r/>
BARISAN FASILITATOR BERSAMA KAKITANNGAN JPN PERAK
BARISAN PESERTA DAN FASILITATOR SEKOLAH DI BAWAH PPD MANJUNG

No comments: