MAKLUMAN TERKINI:AKTIVITI PERTANDINGAN OKT: HIASAN KASIH SAYANG BERSAMA KELUARGA | PERTANDINGAN MEWARNA POSTER TAHAP 1 | MELUKIS POSTER TAHAP 2.......PASTIKAN MURID2 CAKNA PADA TELEGRAM B&K UNTUK DAPATKAN INFO AKTIVITI YANG MENARIK SEPANJANG BULAN OKTOBER

INFO AKTIVITI B&K TAHUN 2021


AKTIVITI B&K BULAN OKTOBER

1. Intervensi Saringan Minda Sihat Tahun 5&6
2. Program Sambutan Bulan Kaunseling,
3. Ceramah Keibubapaan
4. Pertandingan Hiasan Kasih Sayang
5. Pertadingan Mewarna Dan Melukis Poster
6. Perlaksanaan Modul Minda Sihat Dan bimbingan kelas PDPR
7. Minda sihat:
- 1 Hari 1 Titik Positif Bersama Cikgu Norbi
- Cakna Diri Bersama Cikgu Zuliadi
8. Sebaran Info Terkini B&K
9.Program Sayangi Diri: Awal Remaja bersama LPPKN

Monday 29 October 2012

MEMBINA DISIPLIN DIRI

Kita memerlukan ‘disiplin diri” untuk membina “disiplin diri”. Bagaimana untuk membina disiplin diri? Kita perlu memahami tunggak yang ada dalam disiplin diri untuk membina disiplin diri dalam diri kita. 1) Tunggak 1 : Acceptance (penerimaan diri) Langkah pertama membina disiplin diri, anda perlu tahu dimana anda sekarang. kekuatan dan kelemahan diri anda. Setelah mengetahui, anda perlu menerima keadaan diri anda sekarang sebelum anda memulakan langkah seterusnya.

2) Tunggak 2 : Will power (kekuatan diri) Anda perlu ada kekuatan diri untuk bermula. Terutama kekuatan untuk menghilangkan ketakutan yang ada dalam diri dan percaya yang anda boleh berjaya.

3) Tunggak 3 : Hard work (kerja yang kuat) Anda perlu berusaha dan terus berusaha

4) Tunggak 4 : Industrious (beupaya melakukannya berulang kali) Apa jua aktiviti yang telah anda rancangkan, anda perlu melalukannya berulang kali.

5) Tunggak 5 : Persistence (bersedia melakukannya walau dalam apa keadaan)

Sehubungan dengan itu, apa jua yang anda lakukankan, disiplin diri amat penting untuk memastikan yang anda sentiasa consistent , barulah kejayaan itu mudah anda hampiri. Semestinya juga, anda perlu sentiasa berdoa.

No comments: