MAKLUMAN TERKINI:AKTIVITI PERTANDINGAN OKT: HIASAN KASIH SAYANG BERSAMA KELUARGA | PERTANDINGAN MEWARNA POSTER TAHAP 1 | MELUKIS POSTER TAHAP 2.......PASTIKAN MURID2 CAKNA PADA TELEGRAM B&K UNTUK DAPATKAN INFO AKTIVITI YANG MENARIK SEPANJANG BULAN OKTOBER

INFO AKTIVITI B&K TAHUN 2021


AKTIVITI B&K BULAN OKTOBER

1. Intervensi Saringan Minda Sihat Tahun 5&6
2. Program Sambutan Bulan Kaunseling,
3. Ceramah Keibubapaan
4. Pertandingan Hiasan Kasih Sayang
5. Pertadingan Mewarna Dan Melukis Poster
6. Perlaksanaan Modul Minda Sihat Dan bimbingan kelas PDPR
7. Minda sihat:
- 1 Hari 1 Titik Positif Bersama Cikgu Norbi
- Cakna Diri Bersama Cikgu Zuliadi
8. Sebaran Info Terkini B&K
9.Program Sayangi Diri: Awal Remaja bersama LPPKN

Wednesday 26 December 2012

PERSEDIAAN AWAL KE SEKOLAH



Salam sejahtera...
Semoga anda berada dalam keadaan sihat sejahtera. Semoga kehadiran tahun baru 2013 ini akan membawa lebih banyak kejayaan dalam diri anda.
Terima kasih kerana anda masih terus melayari laman ini.
Hari  persekolah akan dibuka semula selepas sebulan lebih lamanya murid ‘bercuti’. Rata-rata dalam kalangan murid, ramai yang berpindah ke kelas baru ekoran keputusan peperiksaan pada akhir tahun 2012.
Namun, tidak kurang juga yang masih kekal di kelas lama ekoran prestasi yang kurang memberangsangkan.
Tahun baru 2013 akan kita lihat pelbagai ragam dan kerenah baru khususnya bagi murid-murid yang  baru pertama kali memasuki alam persekolahan (tahun satu). Kebanyakan mereka ada yang terpinga-pinga. Tidak kurang juga yang berasakan sekolah seperti rumah mereka, hendak buat apa pun tidak ada siapa yang marah. Ada yang panjat meja dan pelbagai kerenah.
Sebahagian besar murid tahu apa yang hendak dilakukan ketika berada di dalam kelas. Mereka mendengar kata-kata guru, membuat aktiviti yang diarahkan dan tidak kurang juga yang terpinga-pinga.
Barangkali masih sukar untuk menyesuaikan diri dengan keadaan semasa. Mereka duduk diam dan tidak mengganggu rakan lain buat kerja. Tidak mengapalah.
Kebanyakan murid tahun satu dilihat seperti tidak mempunyai persediaan secukupnya sebelum ke sekolah. Segalanya dapat dilihat dalam satu minggu program Transisi yang telah bermula. Kasihan apabila melihat murid masih tidak tahu memegang pensel, takut hendak mewarna, malu berbual-bual dengan rakan di sebelah.
Lebih menyedihkan apabila ramai yang tidak tahu menulis nama masing-masing. Majoriti murid bergantung harap menulis nama berdasarkan tag nama sementara yang dibekalkan. Apabila perkara ini terjadi, maka ramailah yang menulis terbalik.
Tetapi, mungkin itu perkara biasa di semua sekolah. Walaupun bukan semua murid yang tidak tahu menulis nama masing-masing, masih ada juga sebahagian murid yang menerima pendidikan asas dengan baik semasa berusia 4 hingga 6 tahun.
Pada minggu seterusnya juga pasti banyak kelemahan murid  akan dapat dikesan. Diharapkan agar ibu bapa atau penjaga murid dapat membuat lebih persediaan awal untuk anak-anak mereka.
Persediaan awal anak-anak ke sekolah amat penting. Bukan sahaja dari segi tumpuan subjek, tapi juga dari segi disiplin. Sikap anak-anak di sekolah mungkin terbawa-bawa dari rumah. Justeru, ibu bapa diingatkan supaya sentiasa mendidik disiplin yang tinggi dalam diri anak jagaan masing-masing. Didikan disiplin ini juga demi kebaikan bersama.
Tingkah laku murid di rumah dan di sekolah ada kalanya tidak sama. Jika tingkah lakunya positif tidak mengapalah. Tetapi jika sebaliknya, pasti akan menimbulkan banyak masalah  dan guru terpaksa menumpukan lebih kepada membentuk sahsiah mereka daripada menumpukan kepada kemerlangan akademik.
Sekian,

AHMAD ZULIADI BIN MUSTAFA
GBK SKPTLDM

No comments: