Setiap pelajar inginkan apa
yang dipelajari itu akan mendatangkan kesan. Belajar secara berkesan
bukanlah dikira jumlah jam belajar atau berapa banyak perkara yang dapat
dihafal. Belajar secara berkesan perlulah mengandungi 3 komponen
tindakan yang dapat dilihat seperti rajah berikut: (ada rajah motivasi)
1. Mengulangkaji: Kebiasaannya
apabila menyebut perkataan ulangkaji ramai pelajar menganggapkan
tindakan yang perlu dilakukan hanyalah terhad pada pembacaan sahaja.
Tindakan mengulangkaji sebenarnya dapat dilakukan dengan beberapa cara
termasuk menyemak semula apa yang telah dipelajari, memahami konsep,
menghafal formula atau istilah yang penting, menganalisis isi-isi
penting atau mengenal pasti kelemahan dan kekeliruan yang dihadapi serta
mencatat semula isi-isi tersebut dalam bentuk nota ringkas, peta minda,
peta konsep atau pengurusan grafik.
2. Merujuk: Merujuk bahan
tambahan, bertanya dengan guru atau berbincang dengan rakan adalah amat
penting dalam proses mengulangkaji. Rujukan boleh dilakukan melalui
bahan cetak seperti buku rujukan, akhbar dan majalah.
Pendidikan Utusan
adalah merupakan satu contoh yang baik sebagai bahan untuk
pelajar-pelajar membuat rujukan. Rujukan juga boleh dibuat melalui laman
web seperti Portal Pendidikan Utusan (www.tutor.com.my) yang secara
khusus memberi maklumat tentang mata pelajaran utama peperiksaan awam.
Rujukan juga boleh dibuat melalui laman web yang mengandungi maklumat
yang boleh dicari melalui enjin pencari maklumat (contoh: www.yahoo.com)
3. Membuat latihan: Latihan
boleh dilakukan dalam bentuk latih tubi, kuiz, soal jawab atau
menganalisis soalan-soalan tahun lalu serta merangka jawapannya.
Ketiga-tiga komponen di atas
perlulah diintegrasikan agar proses belajar dapat dialami secara lebih
berkesan tanpa berasa bosan, tertekan atau mengantuk.
|
No comments:
Post a Comment