1.Pembangunan dan pengembangan sahsiah diri murid
2.Peningkatan disiplin diri murid
3.Pendidikan Kerjaya murid
4.Psikososial dan kesejahteraan mental murid
Fokus Pembangunan Sahsiah Diri
Fokus ini adalah untuk memupuk pengembangan personaliti
kendiri (charector) murid dari aspek;
1 Sikap
penyayang (kepedulian)
2 Budi
bahasa
3 Konsep
kendiri
4 Kepemimpinan
5 Komunikasi
6 Kekemasan
diri
7 Ketepatan
masa
Fokus Peningkatan Disiplin Diri Murid
Fokus ini adalah memupuk disiplin diri murid
termasuk intervensi yang perlu dilakukan bagi mencegah mereka terlibat dengan
gejala-gejala seperti berikut;
1
Perlakuan ponteng sekolah
2
Perlakuan berunsur jenayah
3
Perlakuan berunsur kelucahan
4
Perlakuan berunsur kurang sopan
5
Perlakuan berunsur vandalisme
Fokus Pendidikan Kerjaya Murid
Fokus ini adalah berkaitan pendedahan dan bimbingan kepada
murid mengenai maklumat berkaitan
peluang pendidikan dan hala tuju kerjaya. Menerusi fokus ini, guru B & K
perlu;
1. melaksanakan program Pendidikan Kerjaya secara
terancang bagi memastikan semua murid dapat mengenalpasti potensi diri, minat,
sikap dan hala tuju kerjaya.
2. Menyediakan Profil
Kerjaya setiap murid mulai sekolah rendah sehingga menengah dalam pelan
pembangunan dan perkembangan kerjaya mereka.
3. Menyediakan rekod murid selepas tamat persekolahan
sama ada terus ke kerjaya atau meneruskan pengajian ke institusi-institusi awam
atau swasta.
Fokus Psikososial dan
kesejahteraan mental murid
Fokus
ini adalah membimbing murid supaya mampu mengekal dan mengurus kesejahteraan
diri dan mental. Menerusi fokus ini, guru B & K perlu;
1
Membimbing murid dalam proses sosialisasi dan
interaksi
2
Membimbing murid dalam aspek pengurusan emosi
3
Membantu murid mengembangkan pemikiran yang positif
Fokus
Pengurusan Profil Murid
Fokus ini adalah menyediakan pengkalan Profil Murid. Ia bertujuan untuk membuat analisis
terhadap sesuatu isu berkaitan murid seterusnya
tindakan membantu dan mencegah sesuatu isu itu boleh dilakukan secara
lebih berkesan. Menerusi fokus ini, guru B & K
perlu;
1 Menyediakan profil setiap murid bermasalah disiplin
2 Menyediakan profil setiap murid ponteng sekolah
3
Menyediakan profil kerjaya setiap murid
4
Menyediakan profil murid dari segi Kesejahteraan
Mental/emosi
Profil murid hendaklah mengandungi maklumat mengenai
latar belakang murid, latar belakang ibu bapa/penjaga, latarbelakang masalah,
kekerapan dan punca masalah, status
tindakan penyelesaian.
Fokus Pelaksanaan Pendidikan Pencegahan
Fokus ini adalah memberi pendidikan pencegahan serta
membimbing murid agar berupaya mengelakkan diri daripada terpengaruh dengan
kegiatan-kegiatan yang memudaratkan diri dari segi kegiatan seks bebas, bahaya HIV, dadah, rokok termasuk bahan inhalan.
Fokus ini juga adalah memberi pendidikan pencegahan
serta membimbing murid agar mengelakkan diri daripada jenayah rogol dan bunuh diri.
Fokus Konsultasi
Keibubapaan:
Fokus ini adalah membimbing murid mengetahui
tanggungjawab diri dalam keluarga di mana;
1
kemahiran keibubapaan akan diterapkan bermula dari alam
persekolahan,
2
melaksanakan aktiviti engagement
bersama ibu bapa murid.
Fokus Pengembangan Kemahiran Pembimbing Rakan Sebaya
(PRS)
Fokus ini adalah meningkatkan kemahiran menolong dan soft skills (kemahiran
generik) semua ahli PRS. Guru B & K perlu;
1
Melaksanakan latihan kemahiran kepada murid yang
menjadi PRS.
2
Melatih PRS agar berupaya memainkan peranan membantu
rakan sebaya berkonsepkan ‘Bantu Diri Untuk Bantu Orang Lain’ dengan;
a.
PRS sebagai role model kepada orang lain
b.
Memberi galakan kepada rakan agar bersikap positif
c.
Menjadi rakan yang peka kepada perasaan orang lain
No comments:
Post a Comment