GARIS PANDUAN PELAKSANAAN
PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING
DI SEKOLAH
1. Pelaksanaan
Perkhidmatan Guru Bimbingan dan Kaunseling Sepenuh Masa (GBKSM)
Semua sekolah yang mempunyai waran
perjawatan Guru Bimbingan dan Kaunseling Sepenuh Masa hendaklah melaksanakan arahan Pelaksanaan
Perkhidmatan Guru Bimbingan dan Kaunseling Sepenuh Masa sekiranya sekolah
mempunyai guru yang berkelayakan dalam
bidang Bimbingan dan Kaunseling. Arahan ini
hendaklah dipatuhi sepertimana yang
terkandung dalam Surat-surat Pekeliling dan surat-surat siaran Kementerian
Pelajaran Malaysia seperti berikut :-
i.
KP(BS-HEP8543/6D(91) bertarikh 18 Mac, 1996
ii.
KP (BS) 8591/Jld.VII (35) bertarikh 11 Julai, 1996
iii.
KP (BS) 8591/Jld.VIII(56) bertarikh 6 Mei, 1997
iv.
KP(BS/PSR)8542/019/Jld.II (9) bertarikh 27 Mei, 1998
dan
v.
KP(BS/HEP)8543/ 019/Jld.II (45) bertarikh 21 Mac,
1999.
Semua Guru Bimbingan dan
Kaunseling Sepenuh Masa yang telah dilantik oleh Jabatan Pelajaran Negeri hendaklah
dikecualikan dari beban tugas mengajar
secara tetap dan berjadual untuk memastikan Perkhidmatan Bimbingan dan
Kaunseling di sekolah dapat dilaksanakan secara maksimum.
Bagi sekolah-sekolah yang tidak mempunyai waran perjawatan Guru Bimbingan
dan Kaunseling Sepenuh Masa, pihak sekolah hendaklah membuat pelantikan secara dalaman dalam kalangan
guru-guru sedia ada bagi merancang dan melaksanakan program-program Bimbingan
dan Kaunseling di sekolah mengikut keperluan. Namun begitu, tugas guru tersebut
tidaklah sepenuh masa melaksanakan perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling kerana
beliau perlu memberi keutamaan kepada tugas pengajaran dan pembelajaran.
2. Masa Bertugas dan Cuti Guru
Bimbingan dan Kaunseling
Masa
bertugas rasmi dan cuti Guru Bimbingan dan Kaunseling Sepenuh Masa adalah sama
seperti Guru Matapelajaran (Akademik) yang lain iaitu mengikut waktu sesi
persekolahan. Walau bagaimanapun waktu-waktu bertugas tidak rasmi adalah
bergantung kepada keperluan sekolah dan persetujuan antara pihak pentadbir dan
Guru Bimbingan dan Kaunseling. Surat siaran Pejabat Ketua Pengarah Pelajaran
Malaysia, Kementerian Pelajaran Malaysia, KP (BPSH-SPPK)601/3 Jld.3 (23)
bertarikh 17 Disember, 2008 adalah dirujuk.
3. Fokus dan Keutamaan Perkhidmatan Bimbingan dan
Kaunseling
Perkhidmatan Bimbingan dan
Kaunseling di sekolah hendaklah membuat perancangan program yang teratur sepanjang
tahun. Kementerian Pelajaran Malaysia dalam Mesyuarat Pengurusan Bimbingan dan
Kaunseling pada 5 Mei, 2011 bertempat di Bilik Seri Mutiara, Bahagian
Pengurusan Sekolah Harian, Putrajaya telah menetapkan supaya fokus dan keutamaan
perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling hendaklah 80% kepada pembangunan dan pemantapan sahsiah dan disiplin murid
manakala 20% lagi kepada bidang-bidang lain. Ini membawa maksud bahawa perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling hendaklah mengutamakan kepada program-program
psikososial dan kesejahteraan mental, pembangunan diri dan kepimpinan,
pendidikan kerjaya, pendidikan pencegahan dadah dan perkhidmatan kaunseling
individu atau kelompok. Bagi program-program kecemerlangan akademik dan keibubapaan ia hendaklah
bersifat ‘slot in’ dalam program-program yang dirancang oleh bidang
akademik. Oleh itu program seperti teknik menjawab
soalan peperiksaan, motivasi dan kemahiran belajar hendaklah dirancang oleh
bidang akademik dan guru Bimbingan dan Kaunseling hanyalah ‘slot in’ dalam
program-program tersebut.
Fokus dan keutamaan perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling di atas adalah bertujuan untuk membantu sekolah
menangani kes-kes salah laku murid dan juga
untuk pemantapan sahsiah dan disiplin murid.
4. Penubuhan Jawatankuasa
Bimbingan dan Kaunseling Sekolah
Bagi memastikan pelaksanaan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling
di sekolah berjalan lancar, pihak sekolah hendaklah menubuhkan Jawatankuasa
Bimbingan dan Kaunseling sekolah yang dipengerusikan oleh Pengetua / Guru
Besar. Jawatankuasa ini bertanggungjawab untuk membantu dan menyelaras semua
aktiviti yang dirancang supaya dapat berjalan dengan baik dan sempurna.
Keanggotaan Jawatankuasa ini hendaklah terdiri dari Penolong Kanan HEM,
Guru-guru Bimbingan dan Kaunseling, Ketua-ketua Bidang, Penyelaras Tingkatan /
Tahun, Guru Disiplin dan Ketua Guru Asrama (Sekolah Berasrama). Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil.1/ 1985, KP(BS)859/Jld.II (29) bertarikh 2 Januari,
1985 adalah dirujuk.
5. Norma Kerja
Guru Bimbingan dan Kaunseling Sepenuh Masa
Norma kerja seseorang Guru
Bimbingan dan Kaunseling Sepenuh Masa di sekolah pada setiap minggu hendaklah
berdasarkan kepada aktiviti-aktiviti berikut :-
a. Sesi
Kaunseling / Bimbingan Individu - 10 waktu
b. Sesi
Kaunseling / Bimbingan Kelompok - 3 waktu
c. Pelaksanaan
Modul BK (Dalam Kelas Ganti) - 10
waktu
d. Pengurusan
dan Pentadbiran Perkhidmatan BK - 10 waktu
Jumlah waktu seminggu - 33 waktu
6. Jadual Waktu Perkhidmatan Guru
Bimbingan dan Kaunseling Sepenuh Masa
Setiap
orang Guru
Bimbingan dan Kaunseling Sepenuh Masa hendaklah merancang Jadual Waktu Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling tersendiri berdasarkan norma kerja utama mingguan.
Jadual waktu tersebut hendaklah diselaraskan sesama Guru Bimbingan dan
Kaunseling Sepenuh Masa di sekolah untuk mengelak pertembungan penggunaan
bilik-bilik sesi kaunseling. Jadual waktu yang telah diselaraskan hendaklah
mendapat pengesahan Pengetua / Guru Besar dan diserahkan kepada Penolong Kanan
Pentadbiran atau Penyelaras Kelas Ganti untuk menyusun atur kelas-kelas ganti kepada
Guru Bimbingan dan Kaunseling. Sebaik-baik kelas ganti yang diberi hendaklah
berdasarkan kepada jadual waktu yang telah ditetapkan oleh Guru Bimbingan dan
Kaunseling bagi mengelak pertembungan sesi-sesi kaunseling yang telah dirancang
terlebih awal. Jika keadaan tidak mengizinkan, kelas ganti boleh mengambil
jadual waktu-waktu kosong yang ada dalam jadual waktu pada hari berkenaan ataupun
mengambil jadual waktu pengurusan dan pentadbiran Guru Bimbingan dan Kaunseling
tersebut. Dengan itu Guru Bimbingan dan Kaunseling boleh mengubahsuai jadual
waktu pada hari berkenaan berdasarkan keperluan tanpa mengganggu waktu-waktu
sesi kaunseling yang telah diatur.
Jadual waktu perkhidmatan setiap
Guru Bimbingan dan Kaunseling Sepenuh Masa hendaklah dipamerkan dalam setiap
kelas dan papan kenyataan utama Bimbingan dan Kaunseling sekolah untuk
memudahkan murid mendapatkan perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.
7. Kelas Ganti dan Set Modul
Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling
Setiap
orang Guru
Bimbingan dan Kaunseling Sepenuh Masa dibolehkan mengambil kelas ganti tidak
lebih 2 waktu pada setiap hari. Semasa kelas-kelas ganti berkenaan, Guru
Bimbingan dan Kaunseling Sepenuh Masa hendaklah melaksanakan Modul Perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling yang telah disediakan oleh Kementerian Pelajaran
Malaysia. Set modul ini telahpun diedarkan kepada Guru-guru Bimbingan dan
Kaunseling pada penghujung tahun 2008 untuk sekolah-sekolah menengah
manakala sekolah-sekolah rendah pada
tahun 2009. Set modul ini mengandungi set
pengajaran dan pembelajaran (aktiviti) dari tingkatan peralihan hingga
tingkatan enam bagi sekolah menengah dan dari tahun satu hingga tahun enam bagi
sekolah rendah.
Modul
ini hendaklah digunakan semasa kelas gantian (relief class) ataupun dalam
program-program khas yang dirancang oleh Unit Bimbingan dan Kaunseling sekolah.
Sebaik-baik kelas ganti hendaklah diatur secara
seimbang antara kelas dan tingkatan / tahun supaya modul tersebut dapat
dilaksanakan semaksimum mungkin oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling Sepenuh Masa
di sekolah. Modul tersebut hendaklah digunakan bersama-sama dengan senarai
semak pelaksanaan modul untuk memastikan penggunaan modul tidak bertindih tajuk
antara Guru-guru Bimbingan dan Kaunseling yang memasuki kelas-kelas ganti.
8. Sesi Kaunseling Individu dan Sesi
Kaunseling Kelompok
Pihak
pentadbir dan guru-guru sekolah hendaklah sebaik-baiknya membenarkan Guru
Bimbingan dan Kaunseling Sepenuh Masa menjalankan sesi kaunseling individu dan kelompok
semasa sesi pengajaran dan pembelajaran berjalan. Rasionalnya murid yang
bermasalah atau menghadapi tekanan emosi dan sebagainya jika dibiarkan terus
berada dalam kelas akan memberi tekanan yang berterusan dan boleh mengganggu
proses pengajaran guru dan proses pembelajaran murid-murid yang lain.
Perjumpaan sesi kaunseling dengan
seseorang murid tidaklah terlalu banyak dan kebiasaannya hanya memerlukan 2 – 4
kali perjumpaan sahaja . Sebaik-baiknya Guru Bimbingan dan Kaunseling hendaklah
mengaturkan waktu perjumpaan sesi kaunseling dengan murid berkenaan tidak pada
waktu mata pelajaran yang sama pada setiap kali perjumpaan. Seseorang Guru
Bimbingan dan Kaunseling yang hendak menjalankan sesi kaunseling semasa P&P
hendaklah mengikut prosedur yang betul bagi mengelak kekeliruan dan keadaan
yang tidak diingini.
9. Buku Rekod Perkhidmatan Bimbingan
dan Kaunseling
Setiap
orang Guru Bimbingan dan Kaunseling mesti mempunyai sebuah Buku Rekod
Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling. Buku rekod ini akan melaporkan segala
aktiviti harian Guru Bimbingan dan Kaunseling dari aspek sesi kaunseling
individu dan kelompok serta segala aktiviti dan program yang dilaksanakan
setiap hari. Buku rekod ini juga mengandungi analisis sesi kaunseling secara
mingguan, bulanan dan tahunan. Selain itu, buku rekod ini juga mengandungi rekod pergerakan, perancangan kewangan serta jadual waktu perkhidmatan seseorang Guru Bimbingan dan Kaunseling. Buku rekod ini
hendaklah lengkap dan dikemaskini sentiasa oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling pada
setiap minggu dan dihantar kepada pihak pentadbir sekolah untuk disemak dan
ditandatangani.
10.Bilik
Bimbingan dan Kaunseling
Pihak sekolah hendaklah sedaya
upaya menyediakan bilik Bimbingan dan Kaunseling dan kemudahan-kemudahan yang secukupnya
bagi memudahkan pelaksanaan perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.
Sebaik-baiknya dalam bilik Bimbingan dan Kaunseling hendaklah mempunyai satu bilik sesi kaunseling individu, satu bilik sesi kaunseling
kelompok, satu bilik pengurusan dan
ruang menunggu. Semua bilik-bilik
sesi kaunseling hendaklah diselaras penggunaannya sesama Guru Bimbingan dan Kaunseling
yang ada dan digunakan secara maksimum berdasarkan norma kerja utama mingguan.
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.5/1976, KP(BS) 8548/Vol.II/(49) bertarikh 5 Mei,
1976 dan Buku Panduan Pelaksanaan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di
Sekolah Rendah dan Menengah, Kementerian Pelajaran Malaysia 2009 adalah
dirujuk.
Bagi sekolah-sekolah yang tidak
mempunyai bilik pengurusan perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling dalam bilik
kaunseling sekolah hendaklah menyediakan tempat duduk mereka di bilik guru sekolah.
Keadaan ini adalah untuk memastikan semua bilik sesi kaunseling individu dan
kelompok dapat digunakan secara maksimum untuk kerja-kerja profesional
kaunseling terutama bagi sekolah-sekolah yang mempunyai lebih dari seorang guru
Bimbingan dan Kaunseling Sepenuh Masa.
11.Pelantikan
Seorang Ketua Guru Bimbingan dan Kaunseling serta Agihan Tugas
Bagi memastikan pelaksanaan
Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah dapat dilaksanakan dengan baik
dan sempurna, pihak sekolah hendaklah melantik seorang Ketua Guru Bimbingan dan Kaunseling sekiranya terdapat lebih daripada
seorang Guru Bimbingan dan Kaunseling di sekolah. Ketua Guru Bimbingan dan
Kaunseling yang dilantik boleh mengambilkira berdasarkan kepada kriteria-kreteria
berikut :-
a. Kekananan
Guru Bimbingan dan Kaunseling dalam perkhidmatan, atau
b. Kekananan
Guru Bimbingan dan Kaunseling di sekolah, atau
c. Budibicara
Pengetua dan Pentadbir sekolah berdasarkan krediabiliti seseorang Guru
Bimbingan dan Kaunseling.
Pihak tuan hendaklah memastikan
agihan tugas pelaksanaan perkhidmatan, program dan aktiviti Bimbingan dan
Kaunseling samada dalam atau luar norma kerja utama mestilah seimbang dalam
kalangan Guru Bimbingan dan Kaunseling untuk memastikan perkhidmatan Bimbingan
dan Kaunseling di sekolah dapat manfaat sepenuhnya kepada murid-murid.
12. Unit
Pembimbing Rakan Sebaya (PRS)
Pihak sekolah hendaklah menubuhkan
Unit Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) yang akan menjadi sayap kanan kepada Unit Bimbingan dan
Kaunseling sekolah dalam membantu dan melaksanakan pelbagai program dan
aktiviti peringkat sekolah. Di samping itu, ahli PRS ini juga boleh menjadi
pembimbing kepada rakan-rakan sebayanya dalam pelbagai aspek. Ahli-ahli PRS ini
hendaklah dipilih dan dilatih secara berterusan dari aspek pengetahuan dan
kemahiran bagi memastikan mereka ini
layak menjadi PRS sekolah. PRS juga diharap dapat membantu pihak sekolah
meningkatkan kecemerlangan dalam pelbagai aspek dengan falsafah ‘Bantu Diri
Untuk Bantu Orang Lain’.
Modul baru Program Pembimbing
Rakan Sebaya, Kementerian Pelajaran Malaysia telahpun diberi taklimat dan
serahan modul kepada Guru Bimbingan dan Kaunseling yang hadir semasa sesi
Taklimat Merekayasa Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling Negeri Perak pada 1
November, 2011 bertempat di PTTC, Meru Raya, Ipoh. Modul tersebut mengandungi 4
tahap ahli PRS iaitu tahap bongsu, muda, sulong dan bestari. Mulai tahun 2012,
semua sekolah menengah dan sekolah rendah hendaklah melatih ahli-ahli PRS
mengikut kerangka modul dan menganugerahkan sekurang-kurangnya seramai 20 orang
ahli PRS pada tahap bongsu. Manakala ahli-ahli PRS yang sedia ada ( pada atau sebelum tahun 2011) akan meneruskan latihan dan kemahiran
seperti yang dirancang oleh pihak sekolah.
13. Program
Pendidikan Kerjaya
Pihak sekolah hendaklah
melaksanakan program pendidikan kerjaya seperti yang terkandung dalam Program Pemantapan Sahsiah Insan Cemerlang
(PSICER) kepada murid-murid. Mesyuarat Jawatankuasa Induk Sektor
Pembangunan Kemanusiaan Jabatan Pelajaran Negeri Perak Bil. 2 / 2011 pada 14 –
16 November, 2011 bertempat di Hotel Langkasuka, Langkawi telah memutuskan
supaya program tersebut diperluaskan kepada semua murid di sekolah. Sehubungan
itu, semua sekolah hendaklah melaksanakannya pada tahun 2012 seperti berikut :-
a. Sekolah
Menengah Atas ( Tingkatan 4 dan 5 ) – menggunakan Kad Profil Halatuju
Pendidikan
dan Kerjaya (sama
seperti tahun 2011)
b. Sekolah
Menengah Rendah (Tingkatan 1-3 ) – menggunakan Buku Pelan Pembangunan
Pendidikan Kerjaya Sekolah Menengah
(akan
diberi taklimat pada tahun 2012 )
c. Sekolah
Rendah ( Tahun 1 – 6 ) - menggunakan Buku Pelan Pembangunan Pendidikan
Kerjaya Sekolah Rendah
(akan diberi
taklimat pada tahun 2012 )
14. Program
Guru dan Sekolah Penyayang
Mesyuarat Penyelarasan Pelaksanaan
Aktiviti Selepas PMR Kementerian Pelajaran Malaysia 2011 pada 11 Oktober, 2011
bertempat di Pejabat Pelajaran Putrajaya telah menetapkan bahawa Guru Bimbingan
dan Kaunseling sekolah akan menjadi Setiausaha kepada Program Guru dan Sekolah Penyayang
manakala jawatan setiausaha Program Sekolah Selamat diberikan kepada Guru
Disiplin.
Sehubungan itu, Guru Bimbingan dan
Kaunseling sekolah hendaklah merancang dan berusaha menggembelengkan semua
sumber dan sistem sokongan sekolah ke arah pembentukan ekosistem sekolah
penyayang dengan slogan “Murid Didahulukan, Pencapaian Murid Diutamakan”. Dalam
pelaksanaan program atau kempen tersebut, amalan dan pembudayaan elemen 9P dan
5K secara holistik hendaklah disemai agar dapat direalisasikan dalam konsep
penyayang di sekolah pada semua peringkat dari pihak pengurusan, guru, bilik
darjah, P & P, peraturan sekolah, PIBG, Pengawas, PRS, Pemimpin murid, Satf
sokongan, pekerja dan pengawal keselamatan.
Elemen 9P adalah : Elemen 5K adalah :
1. Penyayang 1.
Kesepunyaan
2. Penerimaan 2.
Kemesraan
3. Penghormatan 3.
Kepuasan
4. Pengiktirafan 4.
Keseronokan
5. Prihatin 5.
Kesabaran
6. Persefahaman
7. Permuafakatan
8. Perpaduan
9. Persaudaraan
Antara contoh program yang
dirancang hendaklah menuju ke arah :
1. Kumpulan
Pengurusan sekolah
1.1 Pentadbir
yang dapat mengamalkan Kepimpinan Melalui Teladan
1.2 Pentadbir
yang dapat memahami, merasai dan menghayati jiwa murid
1.3 Pentadbir
yang dapat memenuhi keperluan murid untuk belajar dan keselamatan yang terjamin
1.4 Pentadbir
yang bersikap rasional dan stabil dari segi emosi dan psikologi.
2. Kumpulan Guru
2.1 Guru yang
“caring and friendly’ dan menerima murid tanpa syarat
2.2 Guru yang
penyayang, penyabar dan sentiasa tersenyum
2.3 Guru yang
memenangi hati murid, sentuhan jiwa dan minda serta berupaya memahami
murid
2.4 Guru yang
meransang kreativiti, daya fikir dan pencetus inspirasi murid
2.5 Guru yang
mempunyai penampilan diri dan karektor yang menarik
2.6 Guru yang
sentiasa bersikap terbuka dan positif
3. Pengajaran
dan Pembelajaran
3.1 P&P yang
menarik dan menyeronokkan mengikut kepelbagaian murid
3.2 P&P yang
banyak menggunakan ‘soft skill’
3.3 P&P yang
memberi rangsangan positif untuk menggalakkan pembelajaran
4. Kumpulan Staf
Sokongan
4.1 Staf sokongan
yang sentiasa prihatin, membantu dan mesra pelanggan
5. Peraturan
Sekolah
5.1 Peraturan
yang bersifat mendidik dan fleksible berdasarkan akta, peraturan dan surat
arahan yang bersesuaian dengan situasi.
6. Pemimpin
Murid
6.1 Pemimpin
murid sebagai ‘role model’
6.2 Pemimpin
murid yang berperanan dan berkesan
7. Kumpulan PIBG
7.1 PIBG yang
berperanan mencari dana dan mewujudkan hubungan dua hala termasuk
menyumbangkan kepakaran.
15. Program
Kaunseling Berfokus
Program Kaunseling Berfokus
hendaklah diteruskan pada peringkat sekolah dengan memberi fokus hanya kepada
kumpulan disiplin dan kumpulan pendidikan pencegahan dadah. Bagi kumpulan
akademik cemerlang dan kumpulan halus dikecualikan selaras dengan fokus perkhidmatan
Bimbingan dan Kaunseling yang memberi tumpuan kepada pembangunan dan pemantapan
sahsiah murid. Jumlah kumpulan masih lagi kekal sebanyak 5 kumpulan bagi setiap
Guru Bimbingan dan Kaunseling. Oleh itu,
Guru Bimbingan dan Kaunseling boleh menambah kumpulan dari kumpulan
disiplin ataupun kumpulan pendidikan pencegahan dadah bagi memenuhi kuota
pelaksanaan program. Sesi kaunseling untuk program kaunseling berfokus boleh
menggunakan waktu-waktu sesi kaunseling kelompok semasa dalam jadual waktu
perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.
16. Profil
Murid
Unit Bimbingan dan Kaunseling sekolah
hendaklah mempunyai profil murid bermasalah dan berisiko yang bertujuan untuk
menangani kes-kes salah laku disiplin dalam kalangan murid di sekolah. Antara
kumpulan penting yang perlu dikenalpasti adalah seperti berikut :-
1. Kumpulan
ponteng
2. Kumpulan
bergaduh terutama pergaduhan antara kaum
3. Kumpulan buli
4. Kumpulan
terlibat jenayah
Profil murid mestilah mengandungi
maklumat mengenai latar belakang murid, latar belakang ibu bapa / penjaga,
latarbelakang masalah, kekerapan dan punca masalah, status tindakan penyelesaian dan
sebagainya.
17. Teguran
Jemaah Nazir
Bagi meningkatkan pengurusan
Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah, pihak sekolah hendaklah
mengambilkira teguran yang pernah dibuat oleh pihak Jemaah Nazir Negeri Perak melalui
surat siaran Jabatan Pelajaran Negeri Perak, J.Pel.PK (HEM)/ 5128 / 5/ 7 (46)
bertarikh 20 Jun, 2011.
18. Pengurusan
Kewangan PCG Bimbingan dan Kaunseling
Unit Bimbingan dan Kaunseling
sekolah hendaklah merancang pengurusan Wang PCG Bimbingan dan Kaunseling
sekolah secara teratur dan berhemah serta mematuhi peraturan penggunaan wang
berkenaan mengikut Surat Pekeliling Kewangan Bil.5 Tahun 2002,
KP.1573/17/Jld.14 (4) bertarikh 16 Oktober, 2002.
19.
Fail Meja
Guru Bimbingan dan Kaunseling
Setiap orang Guru Bimbingan dan
Kaunseling mesti mempunyai Fail Meja tersendiri yang selaras dengan tugas-tugas
yang diberikan. Fail meja ini hendaklah dicetak dan mudah dicapai pada
bila-bila masa.
20.
Penglibatan
Guru Bimbingan dan Kaunseling Dalam Program dan Aktiviti Luar
Guru Bimbingan dan Kaunseling
hendaklah memberi keutamaan kepada tugas dan perkhidmatannya di sekolah. Untuk
memastikan perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah berjalan lancar dan
sempurna, pihak sekolah hendaklah mengawal sebarang penglibatan Guru Bimbingan
dan Kaunseling dengan program dan aktiviti luar kecuali program dan aktiviti
yang releven dengan perkhidmatannya yang dikendalikan oleh pihak PPD, JPN
ataupun KPM. Surat siaran yang berkaitan jumlah hari yang dibenarkan keluar
untuk menjalankan aktiviti luar sekolah hendaklah diguna pakai.
21.
Perkembangan
Staf
Guru Bimbingan dan Kaunseling sekolah tuan digalakkan memberi ceramah
atau taklimat dalam perkembangan staf di sekolah untuk menyampaikan maklumat
tentang perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling serta berkongsi dari segi ilmu
dan kemahiran-kemahiran kaunseling bagi membina budaya sihat dan penyayang
dalam kalangan warga sekolah.
22.
Pemantauan
Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling oleh pihak PPD, JPN, KPM dan Jemaah Nazir
Pihak Pejabat Pelajaran Daerah,
Jabatan Pelajaran Negeri, Kementerian Pelajaran Malaysia dan Jemaah Nazir akan
sentiasa menjalankan pemantauan berkala untuk memastikan segala arahan dan
pelaksanaan program dan aktiviti yang ditetapkan seperti perkara 1 hingga 21
dilaksanakan sepenuhnya.
No comments:
Post a Comment