Dalam usaha ke arah mencapai status negara maju,
pelbagai masalah sosial dialami. Para pelajar terdedah kepada berbagai-bagai
pengaruh seperti media massa, internet, kumpulan liar dan sebagainya. Dalam
senario seperti ini, khidmat bimbingan dan kaunseling diadakan untuk membantu
pelajar menangani cabaran-cabaran baru dalam sesebuah negara yang pesat
pembangunannya. Para pelajar di sesebuah sekolah berasal dari latar belakang
yang berlainan. Mereka mempunyai kebolehan, minat dan bakat yang berbeza.
Selain itu, sahsiah mereka juga berlainan. Misal, ada
pelajar yang bersifat ekstrovert iaitu gemar bercampur gaul dan ada pula yang
sebaliknya. Ada pelajar yang mudah tersinggung dan ada pula yang boleh menerima
kritikan. Sebahagian pelajar begitu berminat terhadap pelajaran manakala ada
pula yang menganggap pelajran sebagai sesuatu yang begitu membosankan.
Sesetengah pelajar berasal dari keluarga yang bahagia. Sebaliknya ada pelajar
yang pulang ke rumah yang kosong atau ibu dan bapanya telah bercerai.
Memandangkan senario di atas, guru akan mengalami pelbagai masalah disiplin. Masalah ini mungkin terdiri daripada gangguan biasa di dalam kelas atau pelajar yang selalu ponteng. Dengan itu, bimbingan dan kaunseling diperlukan bagi membantu pelajar menikmati perkembangan yang menyeluruh dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.
Memandangkan senario di atas, guru akan mengalami pelbagai masalah disiplin. Masalah ini mungkin terdiri daripada gangguan biasa di dalam kelas atau pelajar yang selalu ponteng. Dengan itu, bimbingan dan kaunseling diperlukan bagi membantu pelajar menikmati perkembangan yang menyeluruh dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.
Kaunseling ialah satu proses menolong tetapi bukan
merupakan aktiviti memberi nasihat . Dalam proses menolong , seorang kaunselor
(guru bimbingan dan kaunseling) akan membina satu perhubungan yang
profesional dengan klien (pelajar) dan membimbingnya supaya menjadi lebih faham
tentang dirinya. Klien menjadi lebih sedar tentang kelebihan dan kekurangannya
, kebolehan , kemampuan dan keupayaannya . Klien akan dibimbing supaya menjadi
lebih peka tentang interaksi dan tindakbalasnya dengan orang lain dan suasana
yang mempengaruhi hidupnya. Dengan kesedaran ini klien dapat memahami realiti
hidupnya lalu boleh membuat rancangan untuk masa depannya.
Pelaksanaan Khidmat Bimbingan Dan Kaunseling Di Sekolah
1. Memberi khidmat penyuburan dan pengayaan yang meliputi semua aspek perkembangan murid-murid. Ini dapat dilakukan dengan menyediakan peluang kemudahan dan pengalaman yang sejajar dengan kemampuan dan potensi murid.
1. Memberi khidmat penyuburan dan pengayaan yang meliputi semua aspek perkembangan murid-murid. Ini dapat dilakukan dengan menyediakan peluang kemudahan dan pengalaman yang sejajar dengan kemampuan dan potensi murid.
2. Menyediakan khidmat pencegahan seperti menghindarkan murid-murid daripada terlibat dalam masalah disiplin, tingkah laku yang tidak bersopan, penyalahgunaan dadah dan sebagainya.
3. Menyediakan perkhidmatan kaunseling krisis.
4. Menyediakan perkhidmatan pemulihan seperti membantu murid-murid mengatasi masalah akademik, sosioemosi dan kerjaya.
Selain dari itu, turut dilaksanakan:
1. Membantu murid-murid membuat penyesuaian peribadi, sosial, emosi dan akademik dengan keadaan di sekolah, peraturan-peraturan dan tatatertib.
2. Mewujudkan peluang untuk setiap murid mengembangkan daya kebolehan dirinya mengikut kesanggupannya.
3. Mengenal pasti kesulitan-kesulitan yang mengganggu pencapaian akademik murid-murid dan mengadakan langkah-langkah untuk mengatasinya seperti merujuk kepada guru-guru yang berkenaan.
4. Membantu murid-murid yang kurang bernasib baik untuk mengembangkan kebolehannya ke tahap yang maksimum supaya memperoleh pencapaian yang lebih baik.
5. Membentuk sifat-sifat sosial yang positif seperti bertanggungjawab, bersemangat, rajin, berdaya cipta, berdikari dan berkepimpinan.
6. Membantu murid-murid memahami kebolehan, bakat, minat serta kelemahan-kelemahan diri. Permahaman ini penting untuk memilih mata pelajaran dan jurusan serta perancangan kerjaya.
7. Menolong murid-murid membina tabiat kerja yang baik. Ini akan membolehkan mereka menyiapkan kerja sekolah dengan teratur serta menepati masa.
8. Menolong murid-murid mengembangkan secara seimbang aspek-aspek jasmini, emosi, rohani dan intelek.
9. Membentuk murid-murid yang stabil emosinya serta sentiasa berada dalam keadaan yang tenang dan bahagia.
10. Membentuk murid-murid yang berkebolehan berfikir secara rasional dan mengelak krisis daripada berlaku.
11. Menolong murid-murid memahami sesuatu masalah dari suatu sudut yang luas.
12. Menolong murid-murid memperoleh kemahiran-kemahiran tertentu untuk menyelesaikan masalahnya.
13. Menolong murid-murid membuat keputusan yang bijaksana dalam pelbagai situasi hidupnya.
14. Menolong murid-murid memperoleh kemahiran
berkomunikasi supaya prekembangan aspek sosioemosi dapat ditingkatkan lagi.
15. Menolong murid-murid menjalani program orientasi
ketika bertukar dari sekolah rendah ke sekolah menegah. Program ini dapat
mempercepatkan proses penyesuaian dengan situasi yang baru bagi murid
berkenaan.
16. Menolong murid-murid mendapatkan pengetahuan dan
maklumat kerjaya bagi memudahkan mereka membuat permohonan ke
institusi-institusi pengajian yang berkenaan.
17. Mengadakan kem motivasi dari semasa ke semasa begi
murid-murid dengan tujuan meningkatkan aras motivasi terhadap kerja.
18. Bekerjasama dengan ibu bapa tentang perkembangan
anak-anak mereka dalam bidang akademik dan kokurikulum.
No comments:
Post a Comment